På venstre galleri i Sandefjord kirke ser vi det første alterbildet som stod på alterveggen i 1903. Det ble laget av Miksa Róth som var en internasjonalt anerkjent glass- og mosaikkmester. Under kirkefestdagene satte vi opp en utstilling med eksempler på hans verker på galleriet under bildet "Jesus stiller stormen".
Utstillingen er laget av sokneprest Tore Hummelvoll i samarbeid med Bente Foshaug på bestilling fra MiSK.
Her kan du lese brosjyren som følger utstillingen.
“Jesus stiller stormen” - Sandefjord kirke
Sandefjord kirkes første glassmaleri, «Jesus stiller stormen», er laget av den ungarske kunstneren Miksa Róth, en av Europas største glasskunstnere i sin tid, og hang opprinnelig der nåværende altertavle er. Glassmaleriet er like gammelt som kirken (1903) og var menighetens gave til den nye kirken ved innvielsen. Maleriet knytter an til Sandefjords lange tradisjon som sjøfartsby. Kirken ble laget med siktlinje mot fjorden. Da bildet hang på sin opprinnelige plass kunne Jesu pekende hånd sees fra kirkens «sjøside.»
Miksa Róth (1865–1944)
var en fremtredende ungarsk mosaikk- og glassmaleri-mester, internasjonalt anerkjent for å ha gjenopplivet disse kunstformene under Art Nouveau-perioden. Listen over hans verk er omfattende og inkluderer utsmykninger i viktige ungarske bygninger som Parlamentsbygningen og Gresham-palasset i Budapest, samt internasjonale oppdrag i byer som Haag, Oslo (Fagerborg kirke), Sandefjord og Mexico by. Et av Róths berømte glassmaleri var “Het Hongaarse Raam” ("Det ungarske vinduet") som ble gitt som en gave til dronning Wilhelmina av Nederland i 1923. Róths arbeider i glass og mosaikk gjenspeiler Ungarns dramatiske historiske kontekst på flere nivåer: fra å definere den nasjonale kunstneriske identiteten i gullalderen ved århundreskiftet, til den personlige tragedien forårsaket av hans jødiske bakgrunn under nazismens fremvekst.
“Oppstandelsen” - Fagerborg kirke, Oslo
Glassmaleriet ble bestilt fra Róths atelier i Budapest og levert til Norge rundt 1903. Arbeidet for Fagerborg kirke beskrives som "tilsvarende arbeider" til glassmaleriet som ble installert i Sandefjord kirke samme år. Dette var i den mest produktive perioden i Róths karriere, da han var en ledende skikkelse innen Art Nouveau (Secession) i Ungarn.